היום יום הולדת? גז ההליום בסכנת הכחדה

    אהרן יעקב No Comments on היום יום הולדת? גז ההליום בסכנת הכחדה

    הוא הגז השני בזמינותו ביקום, הוא קיים בכל חגיגת יום הולדת, בזמנו הוא גם הרים 'מטוסים' • היום מזהירים במכון דוידסון 'גז ההליום בסכנת הכחדה'

    בלוני הליום צילום: קורינה קרן, פלאש 90
    21:38
    06.05.24
    אבי מימרן No Comments on ברדוגו מחלק תארים: "בן גביר קופץ, איזנקוט מלהג וגנץ משוטט"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    גז ההליום נמצא בכמויות אדירות בחלל והוא נחשב כגז השני בזמינותו ביקום, אבל בכדור הארץ נוכחות קטנה בהרבה, ולעת עתה הוא אפילו בסכנת הכחדה. כך על פי מכון דוידסון (הזרוע החינוכית של מכון וייצמן למדע), והסיבה לכך שההליום נעלם מנוף מרבצי ומצבורי הטבע האדירים היא, שההליום כידוע משקלו נמוך מכוח הכבידה ולכן הגז משתחרר אט אט עד שהוא מתמוסס באטמוספרה. וכיום אומרים במכון דוידסון אנו עומדים בפני מצב של חוסר בגז הליום זמין בכדור הארץ.

    נכון שהדבר ייאלץ אותנו למצוא תחליף לבלוני חגיגות ימי ההולדת הממולאים גז הליום, בעקבות משקלו הנמוך ממשקל האוויר גורם הגז לבלון בו הוא שוכן לעלות ולהידחק כלפי מעלה בגלל המשקל הגבוה יותר של האוויר. אבל השפעתו של גז ההליום על חיינו מסתכמת בהרבה יותר מהבלונים החגיגיים. ההליום מסייע בתחומים רבים ומגוונים כמו ברפואה ובמדע ואפילו הרתכים משתמשים בגז הנכחד. כאשר המדענים כבר פרסמו מאמרים על חששם שתתרחש ירידה בתפוקה בתחומי המדע והטכנולוגיה בעקבות חסרונו של הגז.

    יש לציין שבשנות ה 30, כשספינות האוויר היו פופולריות גם היה חשש שיאזל מלאי ההליום בעולם, עקב השימוש הרב בו עשו ספינות האוויר בגז ההליום על מנת לנצח את כוח הגרביטציה. אך כמענה לחששות פעלו בארצות הברית על מציאת מצבורים חדשים. וכך אכן עד סוף שנות ה 90 היו ארצות הברית המובילים במציאת מצבורי הליום חדשים. עם יציאת ארצות הברית מתחום חיפוש ההליום נפרץ השוק, וכעת פועלים בארגונים שונים ומכוני מחקר למצוא מצבורים חדשים של הגז, כשעל פי הדיווחים אכן נמצא לפחות אחד כזה בטנזניה שבאפריקה.

    והנה כמה עובדות על גז ההליום:
    ההליום הוא גז חסר צבע וריח.
    מטר מעוקב של הליום יכול להרים עד 1 ק"ג.
    אטמוספרת ההליום מסייעת בשימור מסמכים היסטוריים.
    אחרון חביב. הבלונים שאתם מקבלים בימי הולדת ומסיבות מנופחים בגז… ההליום!



    0 תגובות